Historie

Hoe het begon.

In 1983 werden de trekkertrekwedstrijden geboren uit de Boerendag, omdat de daarvoor neergezette grote feesttent op zondag leeg stond en de Boerendagorganisatie niet alle overgebleven bier kon opdrinken. In 1981 was dat opdrinken van het overgebleven bier nog geprobeerd op een barbecue voor medewerkers en de buurt, maar het bier raakte maar niet op. In 1982 gebeurde dat met een optreden van een heuse rockband uit Amsterdam, maar zelfs dat was niet genoeg. Toen kwam het idee Trekkertrek op.

Sjaan Bastiaansen, bekende met tractoren, werkte de ideeën uit en de eerste trekkertrek (toen nog in woonwijk de Laguiten) werd een daverend succes. Midden in een woonwijk vond de wedstrijd plaats op een sjotveldje naast het voetbalveld van de KPJ aan de Oranjestraat.

Van vriendenclubje naar gezellige Stichting.

Op een en dertig oktober 1984 (dus in het tweede jaar van het bestaan) zaten Cees Goos, Astrid Dunk-van Gils en Jan Aarts  bij notaris Clercx in Zundert en daarmee was de Stichting Trekkertrek Rijsbergen een feit. Jan Aarts, onderwijsman, had de beste babbel en daarom werd hij voorzitter en presentator van de wedstrijden.

De overige leden van het bestuur waren: Jos van Rijckevorsel, Guust Haest en Sjaan Bastiaansen.

2002: Astrid  Dunk trad na 21 jaar uit het bestuur, nam afscheid van ‘haar jongens’ en werd erelid.

2005: Sjaan Bastiaansen verliet het bestuur na 23 jaar en werd erelid.

2007: Na 25 jaar prima voorzitterschap heeft Jan Aarts, voorzitter besloten de pijlen op wat anders te richten en werd erelid.

2009: Na 14 jaar neemt Johan Goos afscheid van het bestuur.

2011: Na 11 jaar nemen we afscheid van Cor Klijs. Hij heeft de functies vervuld van bestuurslid – penningmeester en 4 jaar voorzitter.

2011: Na 29 jaar neemt Jos van Rijckevorsel afscheid van het bestuur en werd erelid.

Permanente kleibaan op Tiggeltseberg.

Rijsbergen heeft sinds 6 augustus 1989 een permanente trekkertrekbaan op de Tiggeltseberg.125 kubieke meterzware grond en250 meterdrainageslang waren daarvoor nodig. Burgemeester Nico de Jaeger uit Rijsbergen (dat kon je toen nog zó schrijven!) opende  om klokslag 14.00 officieel de permanente baan. Hij deed dat door op de Special “Basje” over de baan te scheuren.

Hoogtepunten.

In 2000 was de Rijsbergse trekkertrek de 3e beste organisatie van Nederland. De heren Klijs, (penningmeester) en Aarts (voorzitter)  glimmen van trots als ze vertellen over die hoogtepunten. Hoofdattractie bij het 10-jarig bestaan was de Special Mostdipf uit Oostenrijk. Bij het twintig jarig bestaan kwamen de Specials van zowel de NTTO B-divisie (enkele demo’s) als die van de ITTC. En …de vrachtwagentrucs. Allemaal 15 -tonners met paardenkrachten tussen de 430 en de520. In2005 kwamen naast tractoren ook een 20-tal special-cars op de baan. Mooie auto’s met mooie vormen en belijning glunderden (ondanks de zware regen!) op de baan.

In 2012 besluit het bestuur na uitvoerig en goed overleg dat het evenement niet meer samen georganiseerd zal worden met Stichting Boerendag. Het gevolg hiervan is dat er een weekend georganiseerd zal worden in het 4e weekend van september. We houden de eindcompetitie van de Hypropullers en de agrisport klassen en hopen diverse demo Trucks op de zaterdagavond te mogen verwelkomen.

Landbouwtractoren blijven de hoofdmoot.

Hoofdmoot van het programma in Rijsbergen zijn altijd de landbouwtractoren geweest en daarnaast  de nostalgische oldtimers. Typerend voor Rijsbergen is ook altijd geweest ( en nog steeds) dat elke chauffeur twee keer op de baan mocht komen. Hele mooie oldtimers op de Rijsbergse baan waren de Zetor Super (1953) van N. van de Brand uit Bosschenhoofd en de Eicher met 26 pk van K . Braspenning uit Zundert.

In de loop der jaren kwamen  daar de Specials en de Superstocks van de ITTC bij. Enkele illustere namen zijn Woody Woodpecker van Ron Nuyten, maar ook Appy Power uit Sprundel. Natuurlijk uit het verleden Basje, de Steyr van de firma Basrijs uit Rijsbergen.

Met regelmaat iets opvallends.

Nagenoeg elk jaar was er in Rijsbergen naast tractoren ruimte voor iets extra’s. Zo was er in in 1997 de Pyromaniac, een soort raket en in  1999 de Jetcar, die met150 kmper uur over de baan vloog. Meerdere keren gaf Nederlands kampioen Motortrial Marco Reit een demonstratie. Enorm veel publiciteit kreeg de aangekondigde opening van de wedstrijden in 1985. Burgemeester Hartman zou, gezet op een grote olifant, de dag openen. De Minister van Landbouw schrijf hoogstpersoonlijk een brief aan de organisatie dat olifanten niet op mochten treden bij trekkertrekwedstrijden. De touwtrekwedstrijd tussen 50 man van de Oekelse kant van de beek en 50 man uit de dorpse kant was een prima vervangende show.

2004 is natuurlijk het jaar van de wedstrijd op twee dagen. De avondwedstrijd op de zaterdagavond was een succes, maar het vergde volgens het bestuur toch teveel van de honderden vrijwilligers en daarom ging men in 2005 weer terug naar de zondagwedstrijd.

Grote Prijs Kees Goos.

Sinds 1995 wordt er in de 3,5 ton een speciale klasse gehouden  voor deelnemers uit de gemeente Zundert. Het gaat om de Grote Prijs Kees Goos. Kees Goos was mede-oprichter van de Rijsbergse Trekkertrek, maar hij stierf in 1994. Kees was niet alleen actief bij de trekkertrek, maar ook bij de Boerendag, het kerkbestuur, de gemeenteraad (voor Dorpsbelangen) en nog enkele andere verenigingen. Naast organiseren stak Kees ook veel tijd in het uitzoeken van de geschiedenis van de eigen familie. In hem verloor de trekkertrek Rijsbergen een goede vriend. Vergeten doen we hem nooit. Johan Goos heeft de functie van zijn broer overgenomen.